maandag 29 november 2010

Ding 21 Aquabrowsers etc

Omdat ik niet bekend ben met Aquabrowsers/zoekmachines in de bibliotheek, vind ik dat ik niet echt een mening kan geven over de inhoud en of je de klant er goed mee kunt helpen. Wat ik wel van belang vind is het feit dat je zo goed mogelijk kunt zoeken. Niet alleen jij als inlichtingenfunctionaris, maar ook de klant moet kunnen vinden wat hij zoekt. En hoe meer zoekmachines, die dan ook nog met elkaar gelinkt zijn, hoe beter.
Ik heb rondgekeken op My Discoveries van de OBA. Een interactief catalogusprogramma waarbij je persoonlijke boekenlijsten kunt samenstellen die je vervolgens weer kunt delen met anderen.
Daarvoor hoef je geen lid van de OBA te zijn. Een mooi medium.
Het nieuwe catalogussysteem C-wise heeft ook de mogelijkheid voor klanten om zelf lijstjes aan te maken en recensies te schrijven. Ik heb even zitten kijken in de catalogus van Kennemerwaard en daar staan inmiddels verschillende recensies op. Leuk om te lezen. Het is toch ook mooi dat mensen de tijd nemen om iets te schrijven over een boek dat ze hebben gelezen. Wat misschien ontroerend was of juist vreselijk. Ben je niet geïnteresseerd in de mening van een ander, dan lees je het gewoon niet. Dat is toch heerlijk, je hebt altijd een keuze. Het is net als de knop op je tv. Is er niets aan dan kun je zappen of je zet de tv uit.

In de personeelsbijeenkomst op 9 november jl. sprak Bertil Voogd over bibliotheek.nl

Het volgende stukje heb ik van de website http://www.bibliotheek.nl/gehaald:

Wat zij doen:
Stichting Bibliotheek.nl draagt bij aan de uitbreiding en het beheer van de landelijke digitale bibliotheek. Dit gebeurt in opdracht van de gezamenlijke openbare bibliotheken. Hiervoor werkt zij aan:
  • een gezamenlijke portal om de zichtbaarheid van de openbare bibliotheek op internet te vergroten
  • een gemeenschappelijke informatie-infrastructuur waar alle bibliotheken op kunnen aansluiten
  • de ontwikkeling en implementatie van digitale producten en diensten
  • een vruchtbare samenwerking met zowel bibliotheken als andere partijen in de culturele sector
Dat is belangrijk dat je als bibliotheken je catalogus met elkaar deelt.  
Het wordt dan 1 grote Nationale Bibliotheekcatalogus.

Meer hierover kun je lezen op www.stichtingbibliotheek.nl

2 opmerkingen:

  1. En kon jij goed vinden wat je zocht in de aquabrowser?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waarmee ik maar wil aangeven: ook al werk je er niet elke dag mee, jouw mening telt wel degelijk mee. Je bent inmiddels bij Ding21, niet meer zo bescheiden he :)

    BeantwoordenVerwijderen