maandag 18 april 2011

Ding 30 Google Books & e-books

Leuk hoor Google books maar wel saai. Aan geen 1 titel hangt de omslag van het boek. Ik heb veel titels ingetikt maar telkens krijg je een bruin leeg kaft te zien. Terwijl je bij google afbeeldingen genoeg foto's en tekeningen van boekomslagen vindt. Jammer. Dat Google boeken digitaliseert is op zich wel gaaf. Dat je straks ieder boek kunt inzien is beste wel geweldig. Google moet alleen wel eerlijk zijn en zou ook auteursrecht o.i.d. moeten betalen. De bibliotheken betalen zich ook scheel aan leenrecht.


Google ebooks - heel gaaf dat het mogelijk is. Ik ben benieuwd hoe snel de ontwikkeling verder gaat. Al googelend vond ik het volgende artikel:
"De Amerikaanse Vereniging van Uitgevers (AAP) meldt dat ebooks over februari de grootste categorie boeken was qua omzet. Met een bedrag van 90.3 miljoen dollar scoorde de categorie ebooks beter dan productgroepen als paperbacks, hardcovers en kinderboeken.
De AAP houdt van de grootste uitgevers in de VS bij hoeveel ze maandelijks verkopen aan boekhandels. Al enige tijd constateert de vereniging een sterke stijging van het aandeel ebooks. Ten opzichte van februari 2010 groeide de categorie ebooks volgens de cijfers met ruim 202 procent.
De traditionele uitgeefcategorieën lieten daarentegen in februari allemaal een sterke daling zien. Hardcover, paperback en 'mass market' daalden gezamenlijk met 156,8 miljoen dollar ten opzichte van februari verleden jaar. Over januari en februari komt dit neer op een daling van 24,8 procent ten opzichte van de eerste twee maanden van 2010.
Volgens de AAP komt de sterke stijging van de verkoop van ebooks doordat veel mensen tijdens de feestdagen in 2010 een ereader of tablet cadeau hebben gekregen. Deze consumenten zouden nu volop bezig zijn met het aanschaffen van ebooks. Ook het steeds groter wordende aanbod zou een oorzaak van de stijging zijn.
Meer cijfers zijn te vinden in het persbericht van de AAP. een reactie hierop van lezers van dit artikel is dat er in Nederland te weinig titels beschikbaar zijn en dat Uitgeverijen een machtspositie innemen."

Hoe het moet met e-books in de bibliotheek dat is nog onduidelijk. Je zou het gewoon moeten kunnen uitlenen of downloaden net als een "normaal" boek. Persoonlijk hou ik er van om het boek vast te houden, te snuffelen in de boekhandel en lekker in bed of op de bank te liggen lezen. Ik ken in mijn omgeving wel een aantal mensen steeds meer mensen die een e-reader hebben. Toch valt mij op dat nog steeds veel mensen een fysiek boek lezen. Maar ik reis niet dagelijks met de trein. Want hoe meer je reist, des te handiger het is.
Er zijn veel artikelen over e-books en het voortbestaan van boeken/boekhandels & bibliotheken. Bestaat het boek straks nog? Wat moeten we als bibliotheken doen om in de digitale wereld nog een toekomst te hebben? Eerlijk gezegd: ik heb (nu nog) geen oplossing.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten