maandag 6 december 2010

Ding 23 Evaluatie

                         Wat heb ik geleerd? A lot of things.
Favoriet:het maken van mijn blog! Erg leuk om te doen. In het begin dacht ik nog waar moet ik het over hebben? Maar door de 23 dingen
ga je spelenderwijs verder met je blog en kom je van alles tegen op het web wat interessant is, wat past bij je verhaal of wat zo grappig is dat je het wilt delen met anderen.

Door 23 dingen heb ik nagedacht over de toekomst van de bibliotheek in het algemeen en over de toekomst van Bibliotheek Kennemerwaard. Wat kunnen we doen om de negatieve spiraal waarin de bibliotheken terecht zijn gekomen te stoppen? Moet je alles landelijk willen oplossen - duurt veel te lang - of moet je voor je eigen toko in de bres springen? Hoe kunnen we de klant naar de bibliotheek krijgen en daar ook houden? Hoe kunnen we de klant interactiever laten zijn en laten meedenken? En er wordt aangewerkt. Er komt een blog van de directeur op de website van Kennemerwaard. En een verwijzing bij wie de klant terecht kan als het om een specifiek onderwerp gaat. De nieuwe catalogus C-wise is interactiever voor de klant en is veel visueler ingesteld. Men kan recensies schrijven. Heel goed! We worden ons bewust van de mogelijkheden die er zijn op digitaal gebied en die we nog lang niet benutten. Daarvoor is kennis nodig en (veel) geld.

Waren er zaken die mij verrasten? Dat ik als secretaresse meer inzicht heb gekregen in de inhoudelijke kant van de bibliotheek. Dat is voor mij geen dagelijkse kost en daarom heel mooi om mee bezig te zijn. Ik mis het ook. Daardoor waren veel zaken voor mij nieuw. Zoals Aquabrowsers, Library Thing (erg leuk!), Delicous, Social Bookmarking.













Wat kan er gedaan worden om 23 dingen te verbeteren? Soms vond ik bepaalde programma's waarvoor je een account moest aanmaken (bijv. last.fm) te simpel uitgelegd. Het lukte mij niet altijd om er in te komen ook niet met het account van 23 dingen. Uiteindelijk is het wel gelukt maar het kostte veel tijd.

Ik heb veel gehad aan mijn coach Angel. Dat is wel belangrijk, dat je een coacht hebt die je makkelijk kunt bereiken. Dat scheelt een hoop gedoe. Met een aantal mede 23 dingers veel overlegd en geklets over hoe dingen te doen. Me verwonderd over mooie blogs van sommige collega's. Kortom, ik vond het echt leuk om aan 23 dingen mee te doen en raad het collega's aan, ongeacht welke functie je in de bibliotheek uitoefent.
23 dingen was voor mij een Eye-opener.

Let's Blog!


2 opmerkingen:

  1. Je bent de eerste uit "mijn" cluppie die klaar is! Gefeliciteerd babe, ben trots op je!
    Ben blij dat je het zo leuk gevonden hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd! Hartstikke leuk en goed dat je zo enthousiast hebt meegedaan. Dat enthousiasme spetterde van je blogteksten af! En heeft voor een hele batterij nieuwe aanmeldingen voor 23 dingen gezorgd! Dank!

    BeantwoordenVerwijderen